Weet wat je eet: Karmijn

Weet jij wat je eet? Waarschijnlijk niet. Ons eten zit namelijk boordevol van dingen waar wij geen weet van hebben. Daarom zou ik graag in deze terugkerende ‘rubriek’ verschillende e-nummers en dergelijke aan het licht brengen. Zodat we er achter komen wat we nou eigenlijk eten. Een oud-scheikunde docent van mij vertelde dat hij wel eens e-nummers voor de lol opzocht. Gewoon om te kijken wat er nou eigenlijk in zijn pindakaas zat. En dat is precies wat ik ook ga doen! Ik ben eerlijk gezegd wel een beetje bang dat ik nu achter allemaal dingen ga komen die ik helemaal niet wou weten en dat deze rubriek mijn eetlust gaat bederven. Maar wie niet waagt, wie niet wint!

Ik denk dat iedereen wel weet wat e-nummers zijn. Maar voor de zekerheid zal ik het toch nog even toelichten. E-nummers zijn stoffen die worden toegevoegd om voedingsmiddelen te verbeteren. Voorbeelden van e-nummers zijn bijvoorbeeld smaakversterkers, kleurstoffen en conserveermiddelen.

Ik wil niet gelijk de ergste e-nummers vertellen, want dat schrikt jullie misschien af haha. Daarom begin ik met het e-nummer: E-120, oftewel Karmijn. Dit is een e-nummer waarvan jullie hoogstwaarschijnlijk wel weten dat het niet iets lekkers is. Karmijn is namelijk een natuurlijke rode kleurstof. Vroeger op de basisschool hebben veel kinderen je dit al waarschijnlijk verteld: het wordt uit schildluis gewonnen. Wat is het precies? De kapot gestampte schildluizen en hun eitjes zelf. Dit zit niet alleen in onze make-up maar ook in ons eten, bijvoorbeeld roze koeken en rode m&m’s. Gelukkig is dit e-nummer niet schadelijk voor onze gezondheid, maar een fijn idee is het toch niet.

3 gedachtes over “Weet wat je eet: Karmijn

  1. Pingback: Wat zit er in pindakaas? | Seashell sounds

Geef een reactie

